5 tips om je op weg te helpen met social media

Het is niet altijd makkelijk om iedere dag iets op je social media kanalen te delen. Soms heb je misschien niets bijzonders te melden of heb je geen tijd om iets te delen. Toch is het belangrijk om contact te houden met je volgers.

In dit blog geven we je enkele tips en tools om je op weg te helpen!

1. Maak een social media content kalender

Een social media content kalender is een document waarin je bijhoudt welke content je op welke dag en welk tijdstip gaat delen. Dit kan bijvoorbeeld in Excel. Plan zoveel mogelijk vooruit! Het kost even wat tijd, maar zie het als een investering. Je hoeft dan niet iedere dag na te denken over wat je die dag wilt delen. Houd bijvoorbeeld ook rekening met voor jouw bedrijf interessante (feest)dagen, zoals bijvoorbeeld Valentijnsdag.

Voorbeeld social media content kalender
Voorbeeld van een social media content kalenderBron: Boterham.nl

2. Werk met terugkerende rubrieken

Terugkerende rubrieken hebben een aantal voordelen. Het grootste voordeel is dat herhaling fijn is voor je volgers, want het is herkenbaar en vertrouwd. Een voorbeeld van een terugkerende rubriek zou bijvoorbeeld kunnen zijn een foto/video van achter de schermen van uw bedrijf of feitjes en wist-je-datjes.

Probeer dit eens en kijk hoe je volgers reageren. Is het een succes? Maak er dan een terugkerende rubriek van!


3. Kies het kanaal wat bij je bedrijf en doelgroep past

Het is onmogelijk om op elk social media kanaal optimaal actief te zijn. Beslis welk kanaal het beste past bij jouw bedrijf en je doelgroepen.


4. Creëer content die past bij het platform

Ieder kanaal heeft zijn eigen contentvorm en je bezoekers verwachten een bepaald type content.


Dit zijn de contentvormen per kanaal:


  • Youtube: vlogs en ‘how to’ video’s
  • Pinterest: inspireren door middel van moodboards
  • Facebook: zoek het contact met je doelgroep door interessante berichten te plaatsen
  • Instagram: deel je verhaal door middel van foto’s
  • LinkedIn: houd je netwerk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom je bedrijf


5. Foto’s en video’s in je social media uitingen

Zorg voor hoogwaardig beeldmateriaal en geef hier je eigen draai aan. Voeg bijvoorbeeld een herkenbaar element toe in iedere foto of video. Gebruik bijvoorbeeld een tool als Canva hiervoor.